Mitt egna recept: Kyckling med blomkålsris

Mitt egna recept: Kyckling med blomkålsris

image8

Här kommer receptet på gårdagens middag som jag även ska äta i kväll:

  • Slå på ugnen på 225 grader.
  • Riv blomkål på ett rivjärn tills du har önskad mängd.
  • Stek kycklingfiléer i en stekpanna med olivolja, salt & peppar och lite citronsaft. De behöver inte vara genomstekta. Ställ undan stekpannan.
  • I en annan stekpanna steker du champinjoner med olivolja och salt & peppar. Jag delade mina i 4 delar.
  • När champinjonerna är klara häller du i creme fraiche, lite soja, 1 grönsaksbuljong och torkad timjan. Rör runt och koka upp. Smaka av om det behövs mer salt & peppar.
  • Lägg kycklingen i mitten av en ugnsform. Lägg såsen ovanpå, sprinkla över lite strimlade soltorkade tomater och ställ in formen i ugnen tills kycklingen är genomstekt. (15-20 min).
  • Koka upp vatten och koka blomkålsriset i några minuter.
  • Häll bort vattnet och servera blomkålsriset med kycklinggrytan på toppen.

Klart!

Jag höftar alltid när jag lagar mat men här kommer en ungefärlig inköpslista:

1 Blomkål
400-500 g Kycklinglårfilé
10 Champinjoner
4 dl Creme fraiche
1 halv burk Strimlade soltorkade tomater
2 msk Olivolja
1/2 Citron
Salt & peppar
2-3 tsk Soja
2-3 tsk Timjan
Grönsaksbuljong

Lämna en kommentar

